۱۳۹۶/۰۵/۲۶

عکس هایی که در تاریخ بشر ماندگار اند

نویسنده: محمد حامد احسان

از همان آغاز و پیدایش پدیده عکاسی تا کنون بشر موفق شده لحظه هایی را روی تکه کاغذ جاودانه بسازد که اگر چیزی به نام کمره عکاسی نمی بود، دیدن و پی بردن به آن واقعیت های تاریخی ثبت شده محال بود. این تصاویر واقعیت های شیرین و تلخ گذشته را تازه می سازند.

این هم مجموعه ای از تصویر هایی که در تاریخ بشر ماندگار اند :

1- شربت گل دختر افغان 1(SharbatGula The Afghan Girl1):

عکس دختر افغان توسط عکاس نشنال ژئوگرافی (National Geography) آقای Steve McCurry گرفته شده است.
نام این دختر شربت گلا است که یکی از دانش آموزان مدرسه ای غیر رسمی در یکی از اردوگاه های آوارگان افغان بود. او مجبور شده بود از افغانستان به اردوگاه پناهندگی در پاکستان فرار کند و در این هنگام بود که استیو از او عکس انداخت. این عکس روی جلد شماره جون ۱۹۸۵ مجله «نشنال جئوگرافی» ظاهر شد و شربت گل را معروف کرد. شربت گل را تا سال ۲۰۰۲ به نام «دختر افغان» می‌شناختند تا این که بالاخره در ۲۰۰۲ شناسایی شد.
عکس مذکور 12 سالگی این دختر را روایت می کند و بزرگترین ویژگی این تصویر چشمان زیبا و پر درد و چادر سوراخ(پاره) او می باشد که در تصویر به وضوح قابل دید است.


2- ترانه دختر افغان ۲ (Tarana The Afghan Girl2):

عکس این دختر افغان که ترانه نام دارد توسط مسعود حسینی (Massoud Housaini) عکاس افغانی به ثبت رسیده است. 

این تصویر از جریان یک حمله انتحاری در مراسم عاشورای عزاداران شیعه در سال ۱۳۹۰خورشیدی گرفته شده است که نشان می دهد در میان اجساد خون آلود دختری سبز پوش بهت زده ایستاده و فریاد می زند. این تصویر برنده جایزه پولیتزر نیز شده است.

ادامه مطلب....


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر